Friday, June 3, 2011

UPM vs UKM, eventually...

Dah seminggu kat Melaka.tekad masih belum bulat untuk pulang ke UKM.hrmm.mungkin rabu kot br balik UKM ataupun mggu depan.hehe.kalah budak cuti skolah :) My sayang ada kat melaka sampai mggu depan, tu yang liat betul nak balik ukm.

Kita sambung entri yg dah lama aku tangguh nak tuylis tu. sekarang macam ada mood skit nak cite balik ttg upm vs ukm.hahaha.punye la lama tangguh.

UKM, uni ni mmg aku familiar even sebelum aku masuk lg. sebab nye kakak and adik aku mmg buat degree kat sini. familiar bab-bab fizikal je la.yg bab lain aku tak amik port sangat. so, untuk memudah kan aku yg sememang nye homesick sejak azali plus yg mudah sesat jalan, elok sangat la kalau aku pilih uni yg aku agak biasa selain upm.

Kenapa aku tak pilih UPM untuk master? sebab aku nak tukar environment baru.memang best kalau ada variety. dan jugak sbb upm xde coursework untuk fizik. kenal ramai lecturer satu advantage. dan aku bersyukur pilih ukm sbb aku dah jumpa bidang yg aku suka :). kalau tak masuk ukm blm tentu aku tau bidang ni wujud sbb kat upm aku tak pernah tau pun ada course ni untuk fizik.

UPM adalah universiti sekolah.hahah. exUPMners, jgn marah aku k. ni title budak uni lain yg bagi. aku cite ni zaman aku la ye,2006.skrang mungkin dah berubah. pergi kelas kena pakai kasut, bertutup ye. boleh pakai selipar lepas tu boleh la korang main kejar-kejar ngan pak guard yg mmg merata-rata kat kampus tu. siap jerit pakai healer tu pada bdk yg pakai selipar. baju pndek, jeans, skirt pendek, semua tak boleh. kad matrik sentiasa kena pakai. kalau tak saman rm30.

Pakaiain biasa kat upm tu adalah baju kurung and kasut.ni serius. kalau korang pakai mcm ni je korang bleh bergerak bebas dlm UPM tu tanpa perasaan takut-takut(utk perempuan). gate kolej akan ditutup pukul 12.00am. maksud nye kalau korg balik lewat sila la cari port lain untuk tdo kecuali ada alasan munasabah br leh masuk tp nama kena masuk buku report pak guard tu. nama aku pun ada kat situ.hahaha.kalau pelawat nak masuk pun pak guard akan cek setiap kete.a bit leceh sebenar nye.tapi ok la kan.keselamatan penting.

Semua student tak boleh bawa kenderaan(kecuali ada reason sangat konkrit).penggunaan bus adalah sangat fleksible. aktiviti kolej/blok sangat superb.siyes aku rindu!kat ukm tak pat nye benda-benda mcm ni. kalau ada pun event kat ukm ni adalah event yg formal mcm jamuan kolej, yg student takde involved secara terbuka pun. semua nya catering. kat upm kami masak sendiri! deco dewan sendiri.boleh kata semua sendiri la. semua penghuni blok pun dah macam kawan rapat.kat ukm?jiran bilik sebelah pun tak kenal! mane nilai silaturrahim ni?

Sepanjang aku duk ukm, tak pernah lagi aku dengar ada event blok. felo pun aku tak kenal sape.

Kat UKM, kau nak bawa kenderaan sesuka hati, kau nak pakai baju ape pergi kuliah pun takde orang bising, kau nak pakai selipar jamban pun takpe. kad matrik ko campak mane pun takpe (kecuali masuk libry kena ada kad matrik). blok-blok kediaman adalah sangat open.kadang2 lelaki masuk blok pun orang mcm tak kesah (sumpah aku pelik!plus jelik!). kau nak balik pukul brape pagi pun xde orang ambil tahu. aku tambah sikit fakta upm, kalau korang lepak luar blok pukul 12am, sah-sah kena halau dengan pak guard suruh balik bilik. aku pernah buat discussion sampai 12am, discussion ok bukan lepak sesuka hati, tu pun dia halau suruh balik.siap ckp sok boleh sambung lg.hahaha.

Walaupun orang ckp upm adalah uni skolah tp aku enjoy pe duk sane. takat rules tu biasa r. dan aku mmg takde masalah pun ngan rules ni.hidup mmg kena ada rules kan. takat ni je lakot bezanye.kalau bab lecture tu aku rasa xde bezasgt pun.nama pun same kos, sah la mmg xde beza. persamaan : lecturer ramai lelaki and rambut semua dah kurang.hahaha.


No comments:

Post a Comment