Thursday, March 10, 2011

Kadang-kadang kita terlupa nak bersyukur.

Asik sibuk dengan hidup, sibuk dengan masalah, sampaikan terlupa nak bersyukur. tak payah tengok jauh-jauh. tengok je kat situasi aku ni. konon-konon assignment bertimbun-timbun, banyak sangat benda nak kena study, banyak betul benda yang kena pikir. tp jarang betul bersyukur dengan nikmat yang ada di sebalik benda-benda ni. betul,aku sibuk.sangat sibuk. tapi dengan sibuk ni la otak aku berfungsi. dengan sibuk ni jugak hidup aku lebih teratur.yang paling penting, dengan sibuk ni jugak aku dapat pahala lebih.mendekatkan diri kepada ilmu tu kan wajib. cuba compare dengan orang yang xde peluang untuk sambung belajar.untung nye aku.

Hampir setiap hujung minggu aku balik kampung.penat. dengan situasi aku sekarang, memang aku betul2 terasa penat. tapi selalu terlupa nak bersyukur. bila balik kampung, jumpa parents. tengok muka parents kan dapat pahala.tu baru tgk,blm lagi buat diorg bahagia.Subhanallah! Selalu kena ingat kan diri sendiri supaya ada kan masa untuk balik kmpung. parents aku tak macam parents org lain, bg diorg kalau anak slalu balik rumah itu tanda anak2 ingat kat diorg (plus kitorg mmg rapat). bila diorg rasa mcm tu, dah tentu diorg akan rasa bahagia. bila diorg rasa bahagia, aku jugak bahagia :) (seriously aku dah rindu diorg, sbb last week xbalik, ayah aku je datang lawat kat sini,mak aku keje). Kedua nye, bersyukur la kita masih ada parents lagi. Tak lama weh, bila esok2 Allah nak tarik nyawa kita or parents kita, time tu dah tak sempat dah nak ucap sayang, nak datang jenguk, dah takde sape dah kita nak lawat kat kampung tu.

Pakwe. Aku jarang bincang pasal benda ni.tp sekarang aku nak bincang sebab aku selalu terlupa nak bersyukur. we talk in mature way. pada umur sekarang ni aku rasa aku dah layak nak bincang pasal benda ni. semua kawan2 aku tahu yg aku single dan tak pernah bercinta pun (atas pilihan sendiri). bila orang selalu sangat cite ttg pakwe, ttg suami ( aku tau ramai yg dah kawin :)) aku selalu pikir kenapa aku single lg?xlaku ke?hahaha.tapi selalu terlupa, bahawa jodoh tu Allah yang cipta.buat ape nak pening2. itu urusan Allah. dan jugak, dengan status single ni aku takde buat dosa duk pegang2 tangan, keluar berdua-duan,buang masa nak gaduh-gaduh. jgn terasa ya.ni aku ckp utk diri sendiri. masa aku lebih tertumpu pada family. kalau ada jodoh yg mendatang, aku terima dengan syukur, kalau takde, aku redha. itu kan urusan Allah.aku xde hak pun.

Semoga Allah menjadikan aku orang yang lebih bersyukur. Amin.

No comments:

Post a Comment