Saturday, July 2, 2011

Fail to plan, plan to fail

Pagi sabtu nan indah ni, kita ketepi kan segala kekusutan di kepala, segala projek yg tertangguh dan segala rindu yang menggunung. chill! weekend ni aku spend kat ukm tak balik rumah walaupun telah dipujuk oleh kakak aku. semangat kena kental, tekad kena bulat! tinggal 6minggu je lagi sebelum aku bercuti. sila guna semaksima mungkin.

Hari ni kita bincang sikit pasal perancangan lepas master ye. oleh sebab master aku tinggal 6 bulan je lagi, InsyaAllah, makanya adalah perlu untuk buat perancangan seterusnya sekarang. master aku mmg tinggal 6bln je lg. sekejap je kan?

Ok first, aku mmg rancang nak cari kerja dulu, tapi dalam bidang pembelajaran like lecturer atau research assistant sebab aku memang ada plan nak buat phd. bagi aku kalau jadi lecturer, proses pembelajaran secara formal tak akan stop. Tapi aku tak apply lg pun kat mana-mana uni, nak pilih uni or kolej pun take time jugak.sebabnye aku kan homesick, nanti dapat kerja jejauh, payah la pulak. tapi rezeki bukan kita tentukan, kalau dah tiba masa untuk pergi jauh, redha je la :).

Tentang phd pulak, aku ada banyak plan.hahaha. plan memang kepakaran aku tapi bab nak melaksana tu, I'm the worst :). Impian aku nak buat phd kat oversea. tapi kita perlukan plan yang sangat teliti untuk pergi sane ye, tambah-tambah kalau orang mcm aku ni.

Plan A : Aku redah je pergi sensorang (which is for now seems like impossible).

Plan B : Aku kahwin dulu, pastu pergi ngan husband (tapi masih tak nampak jalan ke arah tu pun).

Plan C : Aku angkut skali parents aku (yang mana aku tau 80% akan gagal sebab diorang ada anak lain kat Malaysia plus ada cucu skali.mane bleh tinggal lama-lama!).

Plan D : Aku angkut je adik aku skali, dia memang takde masalah pun.on je (tapi dia sorang je still tak kawin lagi which is kena duduk ngan parents aku la kan. mcm la mak pak aku bagi dia ikut).

Plan E dan yang paling munasabah, aku sambung je kat Malaysia dan aku rasa memang dapat sokongan 100% dari keluarga aku. scholar pun tak payah pening-pening.tak payah nak pikir pasal homesick, tak payah sibuk-sibuk nak cari topik baru, tak payah susah payah nak cari supervisor yg baru. aku continue je ngan topik yg aku buat sekarang ni yang mana mmg aku dah jatuh cinta walaupun azab :).

But dreams is still dreams right? aku akan usaha jugak untuk buat dekat luar, mungkin tak ikut plan A, kita ikut plan B. tak pun mane la tahu kan nanti adik aku dah kawin then parents aku dengan senang hati nye nak ikut aku g study kan? :)

Banyak betul plan aku kan, bak kata orang 'fail to plan, plan to fail'.jadi nye kita plan je dulu, yang lebih-lebih tu biar Allah je uruskan :)

Ok, jom baca paper @_@


No comments:

Post a Comment