Wednesday, January 19, 2011

Hidup baru

Wahh. Dah dekat sebulan rupa nye aku duk kat ukm ni. Time is really flying. Baru sebulan otak dah serabut. hahaha.

Aku nasihat kan pada sape-sape yang berminat nak buat master sila jangan pilih coursework jika jiwa anda tidak kental.hahaha.nanti jadi macam aku. Hidup pun dah tak keruan. jap-jap assignment, jap-jap kuiz, jap-jap tutorial. ishh. payah jugak ni. sibuk sangat dengan benda-benda ni sampai study pun ntah ke mana.

Selalu sangat down. Gile tak down? spent the whole day buat assignment tapi takde output langsung. Macam biasa la subject physics ni, semua nye macam tak cukup nafas aku nak faham. I tell u what, aku amik 7 subjects this semester. TUJUH tau. and the worst part is aku kena amik Advance quantum mechanics. to be honest, introduction pun aku fail, ni kan pulak amik advance.

Second subject yg agak-agak boleh buat aku mengigau memalam, computational physic. MATLAB ok. assignment kemain bertimbun. blm sempat aku nak pikir assignment yang lepas, dah sampai assignment baru (read:baru nak pikir blm buat lg). Both subject ni di ajar oleh prof yang sama.mmg setiap hari la aku duk mengadap prof ni kecuali hari khamis. Nasib baik prof ni baik,kira nye aku tak stress la kalau masuk kelas dia(walaupun assignment bertimbun-timbun-yang ni aku stress :)).

Other subjects, non-linear dynamic. Mmg terkenal dengan kuiz yg sangat banyak. Actually aku tak familiar sgt dgn kuiz2 ni, kat upm mane ada kuiz-kuiz macam ni. So bila dia ckp ada kuiz aku mcm terkejut gak la.unprepared kan. Dalam kelas ni aku sorang je malay student tp ada kawan-kawan libian. Kira ok la aku boleh masuk ngan diorang.

Space physic. Kelas ni lg lawak.aku sorang je budak melayu.hr tu ada jugak lg sorang tp dah drop kot. aku pikir gak kenapa takde budak melayu/muslim(kat sini ramai libian) yang amik kelas ni. Pastu student libian tu bg tau aku subject ni susah. PERFECT! I made my life harder!. tapi takpe. aku enjoy pe learning this subject(statement nak sedap kan hati sendiri.hahaha.memang aku enjoy pun). Kelas ni masih relax lg,blm ada assignment, kuiz atau ape2 je la yang buat aku pening. Tapi dengar-dengar exam nye susah.(En.Wan baik kan?jangan bagi soalan susah-susah ye,saya tak tahu jawab.hahaha).

Walaupun ramai yang adviced aku suruh drop subject ni tapi aku relax relax sudah.tak kan subject ni susah sampai xboleh buat kan? susah-susah pun mesti boleh buat.(padahal korang nak tau kenapa aku tak nak drop subject ni? sebab nye next semester subject ni akan di ajar oleh lcturer lain. lcturer yang mengajar aku non linear dynamic merangkap supervisor aku skali.dia tu dah la banyak kuiz, tutorial pun banyak. actually bkn next sem tp aku tak tahu bila.bila En Wan pegi further phd kot. Wat nye kalau next sem dia g further xpasal-pasal je aku kena amik subject ni dgn DR tu.

Enough of that story. Nak story pasal projek aku pulak. Aku tak mula lg pun projek tu. Something on geomagnetic field, tu la sbb aku kena amik subject space physic. Disebabkan next semester akan bermula pada sept maka nye aku dah bincang ngan supervisor yang aku nak mula wat project during the holiday. Jujurnye aku mmg takde masa nak buat project sekarang. dia ok tp proposal still kena hntar sem ni. nanti cuti chinese new year aku br mula nak wat proposal.

Ada lagi dua subjek yg aku amik tp subjek tu kira ok la. sensor and kaedah penyelidikan. sebenarnye tak ok jugak tp aku anggap je mcm ok.hahaha.

See? Master by coursework susah kan? mungkin senang sikit kalau buat 3 semester. mungkin...

p/s: hari ni aku jumpa dia. aku senyum sepanjang hari :)

No comments:

Post a Comment