Sunday, April 10, 2011

Suffer in silent

Esok dah exam! smile, smile, smile. tak sabar sebenarnye nak habis kan sem ni.hahaha. aku tau exam sok dan seterusnye bkn nye mudah, tp Alhamdulillah akhirnya aku berjaya jugak mengharungi segala dugaan dan cabaran sepanjang sem ni. stress? cuba bgtau sape yg tak stress? suri rumah tangga yg duk kat rmh 24jam pun stress. apetah lagi kalau student cam aku yg otak pun dah separuh mereng.hahaha. takpe2, usaha, sabar, tawakal! InsyaAllah everything will be under control :)

Exam aku berlanjutan hampir 3minggu, start sok dan InsyaAllah habis 29/4. sbnrnye 27/4 tp ada classmate aku yg ada hal so diorg minta tangguh atau cepat kan exam. even sem ni dah habis pun aku tetap kat ukm lg.kena siap kan projek. harapnye boleh siap sebelum buka sem baru. motivasi kena tinggi!hahaha.

Sekarang ni bdk2 undergrate tgh sibuk pk nak wat master @ tak. bagi aku master mcm dah jd pakej sekarang ni, kau ada degree, kau kena ada master.something like that. mcm bdk masuk matrik, kau masuk matrik,kau kena masuk uni. tp still depends la kan. sbb buat master ni pakai duit banyak. even sekarang ada biasiswa under program my brain pun benda tu tak cukup.sbb scholar tu cuma cover yuran pengajian je. yg lain2 kena tanggung sendiri like yuran penginapan (+- rm900 per sem, ni rate kat ukm), makan minum + buku-buku+ benda2 lain yg sewaktu dengan nye. kira mmg banyak gak la pakai duit.

Tapi pada sape2 yg mmg ada azam nak sambung tu and plan nak amik coursework, sila sambung terus lepas korg habis degree. aku bercakap berdasarkan pengalaman sendiri, bkn mudah bila korg dah tangguh and nak mula balik. seriously payah! nak-nak bila time korg tangguh, korg mmg xde buat kerja yg berkaitan langsung dengan subjek2 yg korg nak blajar time master. aku amik masa 2 bln utk sort everything back in the track. 2 bln! satu sem ada brape bln? 4 bln je, kalau nak sort semangat pun dah makan masa 2 bln, bayangkanlah mcm mane aku nak kejar semua benda dalam masa yg berbaki 2 bln je. Langkah selamat baiklah korg sambung je lepas degree, momentum still ada. percaya la ckp aku yg korg akan rasa master ni senang je bl korg terus sambung. utnuk sape2 yg bercadang nak buat research, tu korg nak tangguh sampai bila2 pun takpe sbb research sangat best dan kurg skit tekanan. ni ape yg aku rasa, aku tak tau pandangan org lain mcm mane (last week aku spend masa kat lab mmg tuk buat projek je, n aku rasa mcm best gile sbb aku tak payah baca buku utk exam.hahaha.tu sbb aku kata research best!)

Suffer in silent. lecturer aku bg ayat ni time lecture hari jumaat lepas.ye, aku still ada lecture lg, mggu dpn pun ada lagi walaupun exam week telah bermula. seb baik aku suka lecturer tu (ops! tercakap plak.hahaha) dengan senang hati aku pergi kelas dia minggu depan, InsyaAllah :) Aku tau dia semangat nak ajar. semangat oh sampai note2 dia time wat master pun dia bg kat kitorg.lecturer korg ada?xde kan?hahaha.hand writing note tau!

Dah tercerita lain plak, back to the story, suffer in silent. penderitaan dalam diam.wahh mendalam maksud weh. yg lecturer tu maksudkan adalah penderitaan masa wt research bkn penderitaan lain eh. penderitaan time wat research tu mksudnye kalau kita ada prob pun kita diam2 je.kadang-kadang tak tau nak bincang dengan sape. frankly speaking, benda ni banyak jd kat aku sejak aku join master. banyak benda yang aku simpan sendiri.tak tahu nak luah kan kat sape.

Simpan sendiri sikit-sikit lama-lama jd parah kan?tp takde pilihan.nak cite ngan sape? ada org sudi nak dengar ke? orang lain pun sibuk ngan masalah sendiri. sejak aku duk sini mmg aku sorg-sorg. buat semua bnda sorg-sorg. orang lain tak tahu susah aku macam mane.nampak relax je. tau tak kadang-kadang aku rasa macam tak boleh nak go on dengan benda ni semua. dari sape aku nak dapat kan semangat?xde! aku simpan sorang-sorang. subjek yg aku amik bukan calang-calang.betul, tu pilihan aku.tp aku tetap perlu kan org untuk bincang, untuk luah kan isi hati. ingat senang ke nak bersaing dgn bangsa lain. kalau kelas yg ada malay student boleh jugak tanye2 kalau ada masalah.tp ni aku nak tanye sape? lecturer tu je la yg ada, itu pun lepas aku baca semua buku yg dia suggest, bila masih xpaham br aku pergi jumpa dia.aku taknak jumpa dia selalu, nanti dia kata aku bodoh sangat.hahaha.

Semalam aku nampak budak nangis kat hall depan bilik aku.aku xde la nak pergi tanye ke ape kan, busybody gile.hahaha. tp bg aku air mata dah jd kawan baik dah. so aku tak pelik pun bdk tu nangis semalam.stress kan. tu br stress blaja mgkin dia ada masalah lain lg.

Sebab2 kat atas ni la menyebabkan aku tak sabar nak habis kan sem ni.hahaha. InsyaAllah everything will be okay. just pray to Allah. kita ni untung sebab ada Allah. cuba bayangkan org yg takde agama or tak percaya pada tuhan, silap2 bunuh diri weh. kita ni paling-paling pun masih boleh mengadu pada Allah. lapang dada lepas mengadu pada Dia. Tak percaya? sila cuba :)

No comments:

Post a Comment